Jó tíz évvel ezelőtt prófétikus álmom volt, melynek
3 momentumát sikerült elmémnek tartósan archiválnia.
Egy hang szóla hozzám, miképp Csontváryhoz, bár nem
hátulról :): "Te leszel a Tölgy varázslónője..."
Hátulról már csak azért sem közelíthetett meg a láthatatlan prófétáló, mert magam is magamon kívül voltam, szemeimmel kívülről szemlélhettem kétdimenziós ábraként magamat. Egyik kezemben valami hosszú, hegyes szerszámot tartottam, másik oldalamra pedig leereszkedett egy madár,
mely gyöngybagolynak neveztetett.
Miért a
gyöngybagoly negatív hírneve, ami miatt üldözték számos részén a
világnak?
Okai sokfélék, Mindet táplálja az emberi félelem:
fészket elhagyott, vagy szent helyekre raknak, templomok, (temető). Az éjszakai
szokásai. Kísérteties megjelenése, és hangja, mint az emberi sikoly, és sajátos
felhorkanás.
Vadásztak rájuk, megölték és felakasztották az ajtó
fölé, hogy kivédjék a tüzet és villámcsapást. Más kultúrákban is vannak
negatív legendák baglyokról: Afrikában varázslók küldik őket ölni az
embereket. argentin pampákon testvérei az ördögnek, Szicíliában a halálnak,
vagy betegségnek ... Mindezen okok miatt ölték és kínozták őket.
Ugyanakkor jó jelekként is értelmezhetőek. Legismertebb mentoruk Pallas
Athéné, a görögök bölcsesség istennője.
A megőrzött álombeli kép leginkább az alábbi
barlangrajzra hajaz, néhány pregnáns eltéréstől eltekintve. (Mínusz
bika, mínusz hímvessző, mínusz lábam alól kicsúszó talaj,
továbbá dárda a kézben.)
Mivel úgy gondolom véletlenek egyáltalán nincsenek, így az sem véletlen, hogy
projektem legelején egy kelta, druidák által kedvelt istennő akaszkodott
rám.
A druida szó jelentésének a látszat ellenére semmi köze nincsen a droidokhoz, inkább egy sor főistenség attribútumához, a tölgyfához.
A “tölgy” a dru, deru, doru szóalakok
valamelyikére megy vissza, ami általánosságban “keményet” és “fát”
jelent.
Ebből az alapszóból képződött az
“ajtó” jelentésű dhwer, dhwor szóalak.
Ennek a következtetésnek az a feltevés a gyakorlati
alapja, hogy az ajtókat kezdetektől fogva
tölgyfából készítették, mivel ez a legellenállóbb és legkeményebb fafajta,
ezért a legjobban véd a betolakodók ellen.
A druid jelentése “tölgyember, “a tölgy
tudója”.
A viharisteneknek villám is attribútuma: a
“leszálló Zeusz”, ahogy a görögök nevezték. A tölgyről pedig általában azt
tartották, hogy magához vonzza a villámokat.
A királyi tölgy királyi házaknak is a jelképe lett,
ám eredetileg az égi király szent fája
volt, az ég-, és viharisteneké, (sémi
Jahve, görög Zeusz, latin Jupiter, germán Thor,
kelta Taranis.)
A villámistenek első szentélyei villám sújtotta
tölgyek körül épültek.
A tölgyön élősködő sárga fagyöngyről pedig a
kelták azt hitték, hogy az égből
száll alá, a fagyöngyfürtök egy-egy
túlélt villámcsapás következményei.
(Ugye, még a mai ember is tudja, hogy miként lehet a
fagyöngyből különösen
hatékony sebkenőcsöt előállítani? A növényt
ezenkívül a „szent betegség”,
az epilepszia elleni gyógyszerként is
alkalmazták. A druidák nem tudhatták,
hogy a fagyöngy polipeptidet,
visotomint és biogén aminocholint tartalmaz,
- az viszont
ismeretes volt számukra, hogy ez a növény csökkenti a vérnyomást,
megakadályozza a tumorok növekedését, mivel a fényt és az (élet)hőt rendkívül
jól meg tudja tartani.)
Úgy érzem, ez az a pont, ahol a történet legalább
három felé ágazik, illetve kínál fel folytatási lehetőséget, úgymint:
-a hatalmas mitológiai háttérrel rendelkező Zöldember irányába (Green Man), ki afféle
góré a pakliban, a meghaló-feltámadó istenségek, mitikus figurák,
esetleg próféták prototípusa;
-
- A természeti objektumok női szubjetiválói, a
nimfák, különös tekintettel a faszellemek :), azaz a driádok felé;
- Illetve egy nevezetes papi kaszt, a druidák felé,
kiket a paganizmus képvielői tekintenek példaképeiknek.
Talán indítsunk varázsló-papjainkkal, ha már a címben úgyis bűvigékről motyogok
Sajnos, úgy vélem, megint szükségszerű lesz valami
háttérfelmutatás.
A források forrása megint kész munka,
(előzőleg az angol Wikipédia cikkelyeivel birkóztam, de ez most magyar
nyelvű kreálmány, -az antiskola.eu húról,
mi egy tananyag adatbázis-, ám
nem volt sokkal könnyebb dolgom most sem, :)
De forrásról jót, vagy semmit.
Tehát:
Valódi információnk a druidákról nagyon csekély.
Caesárnak a leírása,
több mint valószínű, politikai szempontból
eltúlzott, és a modern írók biztosan rosszul értelmezik a középkori
ekkléziasztika tudományuk befolyása miatt, és a túlzó vélemény a druidákról
általános.
Volt egy ismeretlen, és ismerhetetlen föld, ahol
a kőből épített kör templomaikban,
középen tölgyfákkal, hófehér
ruházatban, és csillogó arany ornamentikával lépkedtek büszkén,
méltóságteljesen a druidák, magasröptűen beszélgettek a tanítványaikkal,
az “egy Istennek” a természetéről. Az ilyen filozófusok
csakis monoteisták lehettek!
A lélek örökkévalóságáról, a csillagok
útjáról, és tulajdonképpen az élet óriási
kérdéseiről értekeztek.
-John Tolant a XVII.sz. végéről
-Hivatkozások Pliniusnál azért voltak, hogy
kimutassák a pompát és a szertartást, amely versenyzett a római egyház legjobb
napjaival. Fehér csuha mindennapi ruhájuk, arany díszekkel, áldozati felszerelésekkel,
amulettek, szintén arannyal díszítve.
A megalitikus monumentkörök, dolmenek, menhírek tulajdonkképen az ő munkájuk volt, a templomaik és oltáraik mutatják meg a mechanikai erők terén való tudományukat.
Sligo megye, Sligótól 3,2 km-nyire délnyugatra fekvő
terület. Írországban Carrowmore-nál a legnagyobb a megalitok
„sűrűsége". Carrowmore csoport 1,6x2,4 km-es területen fekszik.
Elképzelhető, hogy hajdanán ez a kőegyüttes volt Nyugat-Európa legnagyobb
temetkezési helye, a különféle ásványi anyagok utáni ásatások azonban sok
emléket tönkretettek. A legutóbbi számvetés szerint eddig 42 kőgyűrűt, 14
sírkamrát, ezenkívül még 5 sírgödröt tártak fel.
Nemcsak a kőhalmok és sírdombok
druida maradványok, hanem a fegyverzett erődök is! Mindent, ami
megmagyarázatlan az archeológiai monumentekban, szociális szokásokban, és
a közös nyelvben, druidikus származásúnak kell lenni.
-Dr. Smith a “Seann
Dana” művében Tolandot követte és gátlástalanul használta
klasszikus forrásművét.(Rokon lelkek lehetünk! :))
( John Toland:History of the Celtic Religion and
Learning Containing an Account of the Druids (1726))
-Welszi, és francia írók ugyanazt a nézetet vallják a gallok ó
hitéről, és a keltamánia elhatalmaskodott ezen
a homályos vidéken, míg később a modern kritika fénye át nem
ragyogott a képtelen spekuláció fenyegető ködén. Amit biztosan
tudhatunk a druidákról, személyes teóriákból nagyon röviden tudjuk bemutatni.
-Caesar
első, és legjobb forrásunk. A 6. Könyvében
írt megjegyzéséből,
amely a gallok és germánok viselkedéséről,
és szokásáról szól, elmondja nekünk, hogy bármilyen helyzetben, vagy
pozícióban lévő férfi, vagy a druidák, vagy a nemesek közé tartozónak
kell tekintenünk.
A druidák nyilvános, és egyéni áldozatokat
tartottak, és az ómeneket értelmezték.
A fiatalok körülvették őket, hogy tanuljanak,
és nagy tiszteletben tartották őket. Mivel megvolt a hatalmuk
minden közösségi, és egyéni vitát, vagy pert eldönteni, ők voltak a bírák bűncselekmény,
gyilkosság, és örökségről, és határokról szóló viták esetén.
És bárki, aki nem volt hajlandó a határozatukat elfogadni, kitagadták.
Ez volt a leghatalmasabb ítélet, az ilyenek szentségtelennek számítottak és
a többi ember menekült jelenlétük elől, mert féltek attól,
hogyha érintkeznek velük, katasztrófa éri őket.
A fő druida uralkodott felettük
páratlan hatalommal.
Őt megválaszthatták szavazással, vagy szavazás
nélkül, és néha még háborút is indítottak, hogy megoldják a kérdést.
Találkoztak az év egy
bizonyos időpontjában a Carnutes környéken,
Gallia közepén, ahol egy megszentelt hely van; oda
gyülekeztek mindnyájan azok, akiknek vitájuk volt, és követték
elhatározásaikat.
Azt gondoljuk, hogy ezt a rendszert Britanniában
alapították meg, és úgy vitték át Galliába, és azok, akik ebben
az időben szerették volna teljesen megismerni azt, rendszerint
oda kellet nekik menni, hogy megtanulják.
A druidák nem tartóztatták meg magukat a háborútól,
nem fizettek adót, és fel voltak mentve a katonai szolgálat, és civil
kötelességek alól.
Mivel ilyen nagy kiváltságot kaptak, sokan léptek be
a soraik közé, vagy küldték hozzájuk szüleik, vagy barátaik.
Ővelük együtt megtanultak sok verset,
és némelyikük ott maradt tanulni 20 évre.
Úgy gondolták, hogy nem megengedett a szent
törvényeket írásba foglalni, habár a mindennapi dolgokban használták a
görög betűket. Lehetséges, hogy két oka volt ennek, vagy nem akarták
és kívánták, hogy bármelyik rendszerük is mindennapos, nyilvános legyen, vagy
pedig attól tartottak, tanítványaik nem tudnák akkor az emlékezőtehetségüket művelni,
hogyha mindent leírnak.
A fő tanításuk az, hogy a lélek nem
pusztul el, hanem halál után átadódik az egyik személyről a
másik személyre. Ebben halálfélelem volt, és azt gondolták, hogy ez
buzdítja őket bátorságra.
Sokat gondolkodtak a csillagászatról, a
világegyetem nagyságáról, a természetről és az istenek erejéről,
és hatalmasságáról, és ezekből tanították a fiatalokat.
Caesar továbbá elmondja, hogy a druidák végeztek
emberáldozatot, és bemutatja nekünk a 7. könyvében, hogy az Aeduan
magistrates-t végül is ők választották.
-Cicero tanulmányában, a Divination-ban,
mely pár évvel később íródott, bemutatja a
testvérét, Quintust, ekképpen:
“a látomások fő tételei nem voltak
elhanyagolva a barbár nemzetek között, mint pl. Galliában, ahol a druidák
voltak,
Egyikük, akit Divitiacus Euduanként ismertem, és
aki a te vendéged volt, és nagyon dicsérted őt.
Ő azt mondta, hogy ismeri a természeti
filozófiát, amelyet a görögök “fiziológiának” hívnak. És részben jövendöléssel,
részben következtetéssel megmondta, hogy mi fog történni a jövőben.”
-Cicero idejében élt Diodorus Siculus,
ő mondja el nekünk, hogy a gallok közt voltak
énekesek, bizonyos filozófusok, hittudósok,- akiket druidáknak hívtak, és
jövendőmondók, és hozzáteszi: “Pitagorász rendszere uralkodott közöttük,” ez a
lélekvándorlás tana.
-Erre a tanításra hivatkozik Varelius Maximus, amikor
azt mondja:
“Egy dolog nevetséges ezeknél a hosszúnadrágos
filozófusoknál, (a druidák) hogy mi nem találtuk tanításukat Pitagorász
köpönyege alatt.”
Strabón egy rövid beszámolót ad nekünk a druidákról,
aminek fele Ceasar vázlatának variációja. A gallok között,mondja, az embereknek
általában három osztálya létezik, különösen tisztelik a bárdokat, a vateokat,
es a druidákat.
-a Vate-ok elfoglalták magukat az áldozatokkal,
és a természet tanulmányozásával;
-míg a Druidák a természet-, és
morálfilozófiához csatlakoztak.
Az igazságukban való hit olyan nagy volt, hogy a
közösségi és az egyéni vitákban való döntés reájuk hárult, és
döntésük előzte meg a csatákat.
A gyilkosság minden esete kiváltképpen
rájuk tartozott. Amikor ennek bőségében voltak,
úgy képzelték, gazdag aratás lesz.
Ezek, és mások egyaránt (Bárdok, és Vate-ok)
állítják, hogy a lélek elpusztíthatatlan, és hasonlóképen a világ is, de a
tűz és víz lesz egy napon uralmon.”
A továbbiakban elmondja még, a druidák és a gallok
sosem áldoznak.
Pomponius Mela hivatkozik a druidákra, de
semmit nem ad, ami bővíthetné ismeretünket, csupán Caesar
leírását visszhangozza.
-Lucan, aki 65-ben halt meg, bejegyzést tett
a gall istenek korábbi csoportjába; de tovább megy, és leírja a bárdokra
való hivatkozás után a druidák barbár rítusait és teológiájukat.
Ez a passzus jobbára Caesar lélekvándorlásra vonatkozó
hivatkozásának bővítése, de a költő gyönyörűen bemutatja
hogy “Pluto borús uralma” nem a lelkek lakóhelye, hanem:
Előre repülnek a hallhatatlanok népében,
És új világokat találnak más testében.
Eképpen élnek, mindörökké futják a végtelen
versenyt.
A halál, mint egy vonal, osztja ketté a teret,
Növekszik boldogságuk, lenn ők északi egek.
Legyőzi a félelmet s a halálfélelmet
megveti;
S esendő léte ezentúl nem érdekli.
Hegyes acéllal rohan rettenthetetlenül;
Közelgő végzet, ha bosszant, gúnynak tárgya
az,
Új testében találja lelkét a tavasz.
-Pliniustól
van némi érdekes utalás rájuk, és babonájukra.
A 16. Könyvének végén megemlíti a gallok fagyöngy
csodálatát.
-A Druidák, (varázslók) -mondja,- nem tartanak
semmit sem szentebbnek, mint a fagyöngyöt, és a fát, amelyen növekszik, azaz a
tölgyfát.
Kiválasztanak egy tölgyligetet, és nem vezetnek le
áldozatot annak levélfüzérei nélkül, tehát feltételezhetjük, az úgynevezett
Druidák, a tölgy görög nevéből (drus) erednek.
Ami csak a tölgyön nő, azt az ég adományának
tartják.
Aztán tovább folytatja, hogy választják ki a fát,
amint az már meg lett mondva. Plinius megemlít más gall növénybabonát is, a
rítus természeténél fogva eléggé kapcsolódik a druidához, aki elnököl.
A következő fontos fétis, amit említ, a
tuskómoha (selago); nem lehet fémmel érinteni, de jobb kézzel le lehet
szakítani, és a tunikán bal alsó oldalt, lopó gesztussal kell átadni; az
imádónak fehérbe kell öltözni, mosott és meztelen lábbal, és a növényt új ruhában
kell hordani. A druidák azt tartották, hogy amulett minden szerencsétlenség
ellen, és az égő leveleinek füstje meggyógyítja a szem betegségeit.
Többnyire azonos úton gondolkodtak a
samolusról, vagy vízipimpenelláról, ami talizmán volt a marhavész ellen
a csordában.
A “Vervain” másik növény volt, ”amitől a gall
varázsló dühöngött”, ami meggyógyított mindent, és a kutyacsillag
feljövetelekor gyűjtötték be, és amikor sem a nap, sem a hold
nem látszott.
De ezen növénybabonáknak és ceremóniáknak, semmi
druida sajátosságuk nincs; más népeknél is éppolyan elterjedtek voltak. Plinius
beszámolója a kígyó tojásáról –az anguinumról-, sokkal fontosabb, és
sajátságos.
A kígyó tojását, úgy mondják, sok kígyó
habos verejtékéből készítették, amelyek összekuszált
csomóban gyötrődtek, és feldobták a levegőbe, amint
megformálódott.
A druida, aki eléggé szerencsés volt, hogy
elkapja köpenyében, mikor az leesik, futásba kezdett teljes sebességgel
az üldöző kígyók elől, amíg azok meg nem álltak egy folyam
miatt.
Ha megpróbálta, a tojás úszott a vízen, noha aranyba
volt foglalva.
Plinius azt mondja, látott egyet a saját
szemével, “megközelítőleg egy közepesen nagy alma méretű, porcos
kéreggel, lyukakkal kiverve, akárcsak a polip karja.”
Egy római lovag használta a bíróságon, hogy
megszerezzen egy igazságtalan ítéletet, és ezért halálra ítélte Claudius
császár.
Végül a Mágia beszédében, és annak
hiúságában azt mondja, hogy a “Britek ma ünneplik ilyen
ceremóniákkal, hogy lehetségesnek tűnik, mágiát tanítottak a Perzsáknak,”
és
“Gallia el van árasztva mágikus művészetekkel,
egészen a mi időnkig, amíg Tiberius Caesar el nem távolította a
druidákat és a próféták ezen osztályát és az “orvosságos embereket”.
Ez a passzus sok kommentátort zavarba hozott, ha a
druidák eltűntek, hogyan említheti Plinius
még létezőnek őket Galliában.
-Suetonius, egy generációval később azt
mondja, “Claudius megszüntette a druidák vallását, a borzasztó barbaritás
vallását, és csak a római polgároknak tiltották meg Augustus alatt.”
Plinius és Suetonius nem egyezik abban, hogy melyik császár törölte el a druidizmust, azt sem hihetjük, hogy teljesen el lett törölve: úgy tűnhet, hogy csak az emberáldozatokat, és a jövendölés néhány módját állíttatta le.
-Strabón, ugyanígy vélekedik; és
láthatjuk Tacitustól, hogy a druidák prófétái magukra vonták a
politikai haragot.
Az emberáldozatok, és talán a politikába való
beavatkozás miatt is, bizonnyal magukra vonták Róma haragját.
-Tacitus bepillantást ad, hogy hogyan
állították meg a rómaiak ebben az időben a druidizmus ezen
mozzanatait.
A rómaiak Mona-, vagy Anglesa beli támadásának
leírásában, úgy mutatja be a légiókat, mint akik meg vannak ijedve a druidák
-az ellenség sorai közötti,- átoköntésétől, és fejeiken bosszút álló, égnek emelt
kézzel való megjelenésétől.
De belekavarodtak saját tüzükbe, és a kegyetlen
babonának szentelt ligetek le lettek tarolva.
Hozzáteszi: “törvényesnek tartották, hogy
foglyokat áldozzanak fel oltárukon, és tanácskozzanak az istenekkel a belek
mozgásából.”
Ennek folyamatáról Írországban nincs közvetlen
adatunk.
Akkor, amikor a keresztyénség megerősödött, és
a druidizmus, a távoli múlt darabja, innen találunk írókat, akik a
druidizmusról szólnak; az ő szemeikben a druidák nemcsak mágusok voltak, hanem
a pogány királyok udvarának ellátói.
-Az úttörő szentek, Patrick, és Columba élete tele van küzdelemmel, közöttük, és a királyi mágusok között, akiket gallul druidáknak, a latin verzió szerint mágusnak hívtak.
A számos hivatkozás mindegyikében, az ír
krónikákban és mesékben, semmilyen nyom nincs a druidizmusra nézve, hogy az egy
filozófiai rendszer, avagy vallás.
Az ír történetek druidái puszta mágusok és látnokok,
néha csak varázslók.
De így, mint mágusok, a druidák sokkal
fontosabb részei az ír pogány történetnek, amint a későbbi keresztyén írók
feljegyezték.
Az ősi partolai
földet éréstől számítva, egészen Columba napjáig a bárdok,
és a három druida mágiát és jóslást gyakoroltak.
Írország második lejegyzett telepesei, a Nemedianok,
találkoztak a megszálló Fomorianokkal, akik mágikus ráolvasást gyakoroltak,
Az első század után az írók úgy beszélnek a
druidizmusról, mint a múlt dolgáról; nyilvánvalóan a császárok rendeletei
eltüntették babonás vad elemeivel, és egy tisztább, és sokkal filozófiaibb
része merült el az általános római hitben.
A keresztyénségnek nem volt küzdelme a druidizmussal
sem Galliában, sem Angliában.
Megemlíthető, hogy Amminaus Marcellinus
a negyedik században pár sort közöl számunkra az ősi, és
hosszú, eltűnt druidizmusról.
A föníciaiak által megalapított marseillesi kolónia
megalakulásának feljegyzése után azt mondja,
hogy amikor az ember ezen a részeken
fokozatosan civilizálódott, a tanult tudományok, amelyeket a bárdok kezdtek el,
az Euhage-k (talán a Vate-ek utódai) és a
druidák erőteljesen szaporodtak. Ezeknek a druidák voltak az
intellektuális vezetőik, és egyesületekbe voltak szerveződve,
Pitagorasz szabályaival való egyetértésben, ahol mély és
rejtett problémákat vitattak meg, és magas röptű,
filozofikus csúcsról néztek az emberi dolgokra, az emberi lelkeket
pedig halhatatlannak tartották.
Galliában és a korai Britanniában így alakult a
druidizmus története.
de a Tautha de Dannan (Danu istennő népe) a
druida művészetek mesterei.
Az ő természet felett való hatalmuk (tenger, szél és
vihar) nyilvánvalóan olyannak mutatja őket, mint lefokozott istenek,
akik Miled fiainak megengedik, hogy partot
érjenek.
Miután hatalmukat és szuverenitásukat megmutatják
nekik, mint a sziget felett uralkodó istenek.
A királyoknak és a vezéreknek voltak druidáik abból
a célból, hogy az előjeleket megmagyarázzák, és
ráolvasásokat gyakoroljanak, de nincs utalás ezekre a druidákra oly módon,
mint akik valamiféle papi osztályt alkottak volna, és az ő hatalmuk csupán
ráolvasásra és varázslásra korlátozódott.
A kettő leghíresebb druida,
-Cathbadh, Conchobar druidája volt, Chuchluain
tanítója, aki sok más dolog mellett megjósolta Deirdre, és Uisnach
fiainak sorsát, még mielőtt Deirdre megszületett
volna;
-és Mogh Ruith of Munster, aki ellenállt
Cormachnak és druidáinak, és mágikus tűzzel, valamint
viharráolvasással űzte ki őket Munsterból.
A Loegaire király druidái ellenálltak Szent
Patricknak mágikus praktikájukkal, egyikük olyan sűrű havazást
okozott, hogy az ember nemsokára nyakig érő havat talált maga
körül, más alkalommal pedig az ország fölé egyiptomi sötétséget
hozott.
Azonban a Szent legyőzi őket még a saját területükön
is. Olyannyira, mint Mózes legyőzte az egyiptomi mágusokat.
Szent Columba Adamnan-i
életében egyszerűen úgy jelenik, mint aki legyőzi az északi
druidák ráolvasásait,
Broichman, Brude király druidája LochNessen
vihart és sötétséget okozott, olyan nagyot, hogy a navigáció
lehetetlennek tűnt.
Tartott ez mindaddig, míg a Szent olyan utasítást
adott, hogy vonják fel a vitorlákat és induljanak el. Aztán minden nyugodttá és
csendessé vált.
Számos példa mesél arról, hogy hogyan
gyakorolták a ráolvasást a druidák.
-Egy csutak, amelyre ráolvastak, amikor valakire
rádobták, idiotizmust és rútságot okozott.
- A druida pálca nagyon fontos szerepet játszik,
amelynek egy suhintásával átalakítást és ráolvasást lehet okozni. Megjegyzendő
azonban, hogy a fa, amelyet erre a druida varázspálcára használtak, egyáltalán
nem tölgy volt, ahogyan Galliában.
Az ír druidák között a szent fa, úgy tűnik,
hogy a tiszafa,
valamint a galagonya. És még inkább a berkenye
fa.
-A druidák képességeinek legfontosabb része a jóslás
volt, a jóslás három formája:
-Az egyszerű druida jóslás gyakran a
druida tűzre való figyelés volt, ahogyan a füst és a láng
felszállt.
-Néha a druida egy kis darab húst megrágott
varázsigék mormolása közepette, és az istenek segítségül hívásával, és
általában a jövő kijelentetett neki.
-Ha ez nem sikerült, néha mindkét kezét a két
arcára helyezte, és isteni álomba merült. Ezt a módszert úgy ismerték, mint
“megvilágosodás a tenyér által”.
Fionn hüvelyujját rágta, amikor természetfeletti
tudásra vágyott.
A bárdok szintén időnként jósoltak.
Ez egy tény, amely azt látszik mutatni,
hogy ősi kapcsolatuk volt a druidákkal.
A bárdok jóslását úgy ismerték, mint “megvilágosodás
rímek által”, amikor a bárd extatikus állapotban vers áradatot ömlesztett, és
amelynek a végeztével kihozta azt a dolgot, amelyet tudni kívántak.
Ezzel kapcsolatban áll költői szatíra
ereje. Ha egy ember visszautasított egy ajándékot, a bárd
kigúnyolhatta őt ily módon, hogy még személyi sérülést
is eredményezhetett, mint például csúfság
és pattanásosság.
Az ír druidizmus tehát tartalmaz mágiát és jóslást,
ez nem egy filozófia, nem egy vallás, nem egy rendszer.
Az meglehetősen igaz, hogy birtokunkban
van legalább egy visszhang, annak az időnek a visszhangja,
amikor a druidizmus Írországban és Skóciában valami más volt, és amikor
még emberáldozatokat is felkínáltak.
Columba az ionai templom építésének a kezdetekor olyan
szavakat intéz követőihez, amelyekben tisztán rámutat az
emberáldozatokra.
-Jó az nekünk -mondja,- hogy gyökereink föld
alatt kúsznak, megengedett, hogy közületek némelyek lemenjenek e szigetnek
földje alá, hogy megszenteljék.” A történet tovább folytatódik, Odran
felemelkedik azonnal és így szól:
-ha te engem elviszel, kész vagyok megtenni azt.
Columba nyomban elfogadja a felajánlást és “aztán
Odran a mennyországba ment, és Columba megtalálta Hit templomát.”
Azt mesélték, hogy egy embert öltek meg Emain alapjainál, amely város Ulster mitikus fővárosa volt.
Nenniusnál van egy figyelemre méltó
történetünk Vortigern királyról.
Snowdonban próbált egy kastélyt építeni, de
valahogy, bár sok anyagot összegyűjtött, az mégis minden
éjjel eltűnt. Tanácsot kért mágusától (az ír fordítása a
druidának), és azt mondták, hogy keressen egy gyermeket, aki apa nélkül
született, és ölje meg, szórja meg vérével azt a földet, amelyen a kastélynak
állnia kell.
Kell-e mondjam? (Hát persze,) hab a tortán, hogy e
legenda később verziói szerint, a gyermeknek inkább anyátlan árvának kell
lenni, mint Kelemenünknél,
majd a feláldozni szánt gyermek nem más
lesz, mint Merlin, és nem kerül feláldozásra, mert ő fejti meg a
rejtélyt, miért is felépíthetetlen adott helyen a vár.
Megparancsolja az építőknek, ássanak mélyre,
és ott talál egy medencét, melyben egy fehér, (szászok) és egy vörös
(britek) sárkány/kígyó vetélkedik egymással.
Megjósolja, hogy végül a fehér sárkány fog
győzedelmeskedni...
történik mindez Észak-Walesben, Emris (Merlin)
földjén.
Azt mondják, hogy a Tighachunic, a Kilcoy
fekete szigeten, úgy lett megalapozva, hogy egy idegent legyilkoltak, aki akkor
akart átkelni ott, amikor az épületet fel akarták építeni, de sajnálatos módon
a szelleme addig kísértett a házban, ameddig meg nem szabadult az átkaitól, és
ezek után eltűnt
-Professzor Rhys szavaival adhatjuk vissza a
druidizmus felé irányuló érdeklődésünk eredményét és
összegzését:
-Caesar
megszállásakor erőteljes embercsoport voltak, akik monopóliumot
és befolyást gyakoroltak a jövendőmondók, a mágusok és a papok
felett.
De Galliában a marseillesi, és mediterrán
civilizációk fényében úgy tűnnek, mint akiknek hozzátették a saját
karaktereikhez a filozófusokét, a fiatalokkal beszélgetőkét, akiknek
oktatását rájuk bízták, a csillagokról, és azok mozgásáról, a világról, és
annak országairól, a természet dolgairól és az istenek erejéről.”
Hogy vajon a lélekvándorlás tana valóban
természetes eredetű, vagy a görögöktől kölcsönözték, még mindig
kérdés tárgyát képezi. Megfontolva, valószínűtlen, hogy a druidizmus
központi tanítása a nemzet oly kései történetéből származna,
vagy, hogy külföldi forrása lenne.
De a Britanniai eredet ideájának kapcsán, meg
kell emlékeznünk arról, hogy a kultúra egyes szakaszaiban nemzetek hajlamosak
voltak megfigyelni szomszédjaikat, feltéve, ha azok a civilizáció alacsonyabb
szakaszában voltak, és sokkal inkább vallásosak voltak, mint maguk.
A rómaiak az etruszkokat mindig sokkal
jártasabbaknak hitték a vallásos dolgokban, mint magukat.
Ugyanígy a gallok valószínűleg úgy néztek
a brit druidizmusra, annak gyakorlatának hajdani félelmetességére, mint a
sajátjuk forrására..."
|