Midőn Jákob, Haranba menekülve, álmában létrát
látott, amely az éggel érintkezett és amelyen fel- és alászálltak az angyalok,
és fentről meghallotta isten hangját, aki ezt mondta: "Én vagyok az Úr,
Ábrahámnak, a te atyádnak istene", ekkor felébredt, és rémülten.
felkiáltott: "Mily rettenetes e hely. E hely nem egyéb, hanem Istennek
háza, és ez a mennyeknek kapuja." Vette azt a követ, amelyet feje alá
tett, felemelte azt oszlopnak, olajat öntött rá, és azt a helyet Béthelnek,
azaz isten házának nevezte. (Teremtés, 28, 12-19.).
'Ahol a hierophánia áttörte a síkokat, ott egyszerre
jött létre "nyílás" felfelé (az isteni világba) vagy lefelé (az alsó
régiókba, a holtak világába). A három kozmikus sík - a föld, az ég és az
alvilág - kapcsolatba lép egymással. Mint az imént láttuk, a kapcsolatot néha
egy olyan világoszlop képével fejezik ki, amely tartja, összekapcsolja az eget
és a földet, és amelynek alapja az alsó világban (az alvilágban) gyökerezik. Ez
a kozmikus oszlop csak a világ közepében állhat, mert az egész lakható világ körötte
terül el. Mindebben tehát vallási elképzelések és kozmológiai képek
következményét kell látnunk, amelyek összefüggnek egymással, és abban a
"rendszerben" fejeződnek ki, amelyet a hagyományos társadalmak
"világrendszerének" nevezhetünk: a) valamilyen szent hely megtöri a
tér homogenitását; b) ezt a törést valamely "nyílás" szimbolizálja,
amely lehetővé teszi az egyik kozmikus régióból a másikba való átmenetet (az
égből a földre és a földről az alvilágba) ; c) az éggel való kapcsolat különböző
képekkel fejezhető ki, amelyek mindegyike az axis mundi-ra vonatkozik: oszlop
(universalis columna), létra (Jákob létrája), hegy, fa, inda stb.; d) c:
világtengely körül terül cl a "világ" (vagyis a mi világunk),
következésképpen a tengely "közepén", a "föld köldökén"
található a mi világunk, s ez világ közepe.
(Eliade)
Nem nehéz belátni, hogy ebben a rendszerben a kard
is világtengellyé lép elő, még pedig annak aktív, cselekvő módosulása, amivel
rendet vágunk, amivel átdöfhetjük Maya fátylát, amivel kaput nyitunk a
mélység felé, amivel vizet/vért fakaszthatunk, és az sem véletlen, hogy a
túlvilági ösvények, rendre, és sokszor megfogalmazottan is a pengeszerűen
keskeny út képében ábrázol.