Adódik mármost a kérdés, -én
legalábbis két napig kerengtem körötte, mint derék dervis a
tengelye körül-, ha a könyv ilyen rossz emlékeket hagyott bennem,
miért találtam tetszetősnek a megfilmesítést, holott pedig a
regény adott cselekményén, helyszínein úgy araszol az végig, mint
reumás csiga kardvirág levelén.
Az írónő hatalmas képzelőerejével
álompárját belehelyezi az összes banális szituációba, amit
szűkös komfortzónája még elfogadhatónak és biztonságosnak
érzékel. A Szürke -az iszonyú belső monológokon kívül-, nem
más, mint randik forgatókönyve következő helyszínekkel;
(Ms. Ártatlan és Mr. Henceg szexel és
/vagy lelkizik egyet, esetleg decens társasági életet él, úgymint:)
- Mr. Henceg munkahelyén
- Ms. Ártatlan iskolájában,
munkahelyén
- Mr. Henceg otthonaiban (
saját,valamint szállodai lakosztályaiban)
-Ms. Ártatlan otthonaiban
(albérleteiben)
-Mr. Henceg szüleinél
-Ms Ártatlan szüleinél
valamint az ezen stabil, konszolidált
pontok közötti távolságok áthidalásait szolgáló, (szigorúan
Mr. Henceg tulajdonában álló) közlekedési eszközökön, (
úgymint luxusgépkocsik, és repülő alkalmatosságok.)
Igaz, egyszer beúszik a képbe holmi
mondén szórakozóhely is, de csak azért, legyen honnan legott kimenekíteni Mr. Hencegnek Ms. Ártatlant.
Mindezt szinte semmiben nem írja
fölül, illetve át a filmbeli történet, talán beiktat egy sétát a parkban, alkonyattájt!! amire én konkrétan nem emlékszem a könyvből,
-egy pillanatra kilódít bennünket a jó melegből az áldott anyatermészet ölére
:)-, valamint csökkenti az adott helyszíneken produkált nemi
aktusok mennyiségét. Bizony így :)
A legnagyobb jótéteménye a filmnek
viszont, hogy likvidálja E.L.önömlengéseit, és ezzel a
huszárvágással kiszabadít bennünket
az írónő áporodott
légkörű, viktoriánus, horrorisztikus elméjebeli babaszobájából,
melyben a leányoknak szóló anyai intelem így hangzana;
-leányom, addig egyetlen férfinek se engedd, hogy megkorbácsoljon
a kínzókamrájában, míg nem ajándékoz néked gépkocsit
rózsaszín masnival átkötve a diplomaosztódra, és nem mutat be a
szüleinek.
Önnarráció, tehát kilőve. Mit
kapunk helyette?
Először is levegőőőőt!!! :), ami
üdítő atmoszférává nemesül, köszönhetően a soundtrackoknak
és Sam Taylor-Johnson (Wood)-nak. Egyszerűen jó ennek a nőnek a
szemén keresztül nézni a világot, mert azáltal, hogy időt enged
önmagának, és ezáltal nekünk is a szemlélődésre,
formatervezett látvánnyá emeli az így befogadottakat, ámde nem
elidegenít; Sam Taylorral jó bámészkodni, mert valahogy beemel
bennünket is önmagunkba; az itt és most, személytelen masszája válik átélhetővé, az egyediségünk, a”létbe
vetettségünk” pedig ezáltal élvezetes kalanddá. És ennek megélése
önmagában több erotikát hordoz, mint a film összes szexjelenete
együttvéve.
Ez a R.E.M.-nek rendezett klipje talán érezteti, mit
akarnék kinyögni :)
Ugyanígy nincs problémám a szereplők
alakításával, mint ahogy a film sokat felrótt cselekmény
nélküliségével sem,
(-mondjuk cselekményt nehéz lett volna produkálni, max akkor pornófilmet, +18 karikásat-,)
a kettő összefügg valahol, mert a
szereplők közötti interakciókra, testbeszédre, mimikára történő
fókuszálásra viszont szokatlanul sok időt szán a rendező. Ez megint
erotikus hatást eredményez. Keleti filmekben, animékben, és
kedvenc török szappanoperámban látni ilyesmit; gesztusokkal kifejezett lélekrezdülések filmre vitele akciójelenet
gyanánt :)
Szeretem, mint Gombóc Artúr a csokoládét.
Adva van tehát a könyv által egy
nyárspolgári, giccses sztori,
lábszagú nemi szerepes leosztással,
ami által az írónő tkp. saját nemét árulta el.
Félreértések elkerülése
végett leszögezem;
én ezért haragszom rá,
és nem a
„mamipornóval” volt problémám,
test-fasiszta sem vagyok.
Nagy cuccot ki lehetne hozni a témából, nagyon is,
akár pornó köntösbe csomagolva is;
akár a hanyatló
kor erotikája szemszögéből,
akár a nők tárgyiasítása. megalázása, bántalmazása szempontjából,
ami épp a szexen
keresztül manifesztálódik sokszor.
Árnyalt lélekrajzot, a
folyamat ábrázolását,
mint azonosul fokról-fokra, torzul a
védtelen psziché,
válik azonossá, majd igényli is a
rákényszerített szerepet,
-egy külön pokol minden setét
bugyrait.
Ezzel párhuzamosan, vagy duáltáncukban,
a domináns
fél is terítékre kerülhet(ne.))
Mondják, hogy a BDSM csak
szerepjáték,
egyenrangú felek között.(?) Én szkeptikus vagyok,
ámde lehet, viszont akkor e könyv
véletlenül sem a BDSM-ről
szól,
- mondom én.
A film ezekhez képest teljesen új
dimenziót nyit értelmezési tartomány tekintetében, melyet ugyan a könyvvel
kapcsolatban emlegetnek, hogy írója történetesen Twilight fun,
az egész irománya első változatában annak
fikciójaként keletkezett.
Jó tudni, én ugyan fel nem fedeztem
volna sosem az olvasottak alapján :)
A film viszont felszínre tudta hozni
bennem ezt a vámpíros értelmezési tartományt!
És jó,jó, hogy vámpír, de engem
inkább, és konkrétan
DRacula grófra emlékeztet GRey alakja.
Adott egy véres, távoli múlt,
(gyermekkor), egy (Mrs. Robinsonos, beavatásos) halál-újjászületés,
végtermékként pedig előttünk áll egy jelentős „földi”
hatalmat birtokló, látszólag kifogástalan úriember, belül tömve
sötét titkokkal, vér utáni éhséggel.
Draculához, Greyhez
képest Edwárd jelentéktelen kis suttyó Na jó, nem annyira.
Szemben véle, vonzó patyolatos
pólusként pedig ott harmatozik az angyali, ártatlan MíNA (ANA).
És ím, a végzetes vonzerő aktivizálódik közöttük, indulhat
az időtlen, mitikus párharc föld és ég, menny és pokol között,
beleng a nászi halál motívuma is jócskán, az áldozat
szükségessége a megváltottság eléréséhez, midőn Miss
Mennyország hullni vágyik, Mr. Pokol pedig szállani.
Mindez pedig bizony A szerelem egyik
lehetséges adaptációja, hacsak nem AZ ADAPTÁCIÓJA, így csupa
nagybetűvel. Erotika, minden mennyiségben.
A film számomra ezt a mítoszt emeli
be mítosztalanított mindennapjainkba, teszi elérhető bölcsész,
avagy boltos kislányoknak.
Archetípusokat öltöztet be konszolidált, korhű
jelmezekbe, ezeket illeszti a jelenidő dizájnos kulisszái közé,
és teszi kurrens, és élvezetes fogyasztási, és fogyasztható
árucikké.
Számomra ez pedig erény, nem bűn.
(Legyen ez az én vétkem.)
Egy klipesített misztériumjátékot
élvezhetünk szinte két órán keresztül.
A szex benne csak hab a
tortán.
Akinek van füle, hallja mit mond a
lélek a gyülekezetnek :)
Ez a bejegyzés nem jöhetett volna létre, ha nincs Annie Lennox :)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése